Rozvíjíme smyslové vnímání dětí, díky metodě snoezelen

před 8 roky, 19.10.2016 Inovativní metody práce s dětmi předškolního a mladšího školního věku

Ve čtvrtek 20. října proběhne metodický den v našich multisenzorických místnostech snoezelen.

Jedná se o smyslové zkušenosti a jejich význam v procesu učení a poznávání dětí.


Stále častěji se setkáváme s dílčími deficity v oblasti pozornosti, smyslového vnímání, poznávacích procesů. Uvědomujeme si, že běžné metody a postupy práce přestávají stačit na rozvoj schopností předškoláků či dětí mladšího školního věku. Ve třídách přibývají děti s poruchami pozornosti a hyperaktivitou, autismem či Aspergerovým syndromem, poruchami chování a emocí. A metoda snoezelen - tedy rozvoj smyslového vnímání právě na tyto poruchy reaguje.


V dnešní době se od útlého věku dítěte klade velký důraz na rozvoj akademických schopností a oblast smyslového vnímání ustupuje do pozadí. Děti jsou sice neustále obklopeny sluchovými a zrakovými podněty, jenže tím dochází spíše k jejich rychlému přetížení než k rozvoji. Na druhé straně, vhodná stimulace dalších smyslů, zejména hmatového vnímání (prostřednictvím dotyku), propriocepce (vnímání tělesného schématu) a vestibulárního systému (vnímání polohy a pohybů těla v prostoru) téměř úplně chybí. Přitom bez “základu” v podobě správného zpracování smyslových podnětů dochází k vyššímu riziku vzniku poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie) nebo jiných problémů v oblasti motoriky či poznávání. Nedostatečné či nevhodné smyslové podněty mohou také zhoršit projevy poruch autistického spektra či hyperaktivity.

Multisenzorické prostředí umožňuje zažít, jaké to je vnímat naplno všemi smysly. Pracuje s pomůckami a speciálními aktivitami, které smyslové vnímání cíleně rozvíjí. Dokáže děti zaujmout i zklidnit.

Jakým způsobem inovativní výukové programy probíhejí ukazují právě metodické dny, které pořádá centrum Akropolis ve spolupráce se společností 3rilobit.